Stručni skup „KVALITET GORIVA – SISTEM MONITORINGA I MARKIRANjE“

Beograd, 24. april 2012. – Tokom stručne radionice koja je održana u Privrednoj komori Srbije, ukazano je na trendove koji se zasnivaju na uvođenju evropske regulative u oblasti monitoringa kvaliteta goriva, kao i na iskustva u markiranju goriva, kao metode kojom se smanjuje sivo tržište, dodatno kontroliše kvalitet goriva i povećava budžetski priliv.

Dr Slobodan Sokolović, generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije naveo je podatak da i u Evropskoj uniji postoji sivo tržište kada se govori o kvalitetu goriva, ali u procentu od samo jedan do dva odsto. Kod nas je taj procenat značajno veći, čime su teže i posledice u vezi sa kvalitetom benzina i dizel goriva koje dobija potrošač na benzinskoj pumpi, a i država na taj način ima smanjeni priliv budžetskih sredstava. Iz ovih razloga je Nacionalni naftni komitet Srbije i odlučio da organizuje stručnu raspravu, kako bi se došlo do koordinata koje će biti upućene kreatorima normativnih rešenja u ovoj oblasti. On je podsetio da je Nacionalni naftni komitet Srbije – Svetskog naftnog saveta osnovan u martu prošle godine sa ciljem da zastupa interese naftne i gasne privrede naše zemlje u toj svetskoj nevladinoj organizaciji, koja uključuje predstavnike iz 60 država i pokriva više od 95 procenata proizvodnje i potrošnje ovih energenata.Dr Nik Kloster, direktor razvoja „Intertek hemikal“, govorio je o paralelnim iskustvima u Holandiji, Belgiji i Rumuniji. „Intertek hemikal“ je kompanija sa godišnjim obrtom od milijardu funti, prisutna je u više od 100 zemalja, ima oko 1000 ustanova i laboratorija i više od 30 000 zaposlenih. Pruža usluge u vezi sa kvalitetom gorima naftnim kompanijama, vladama pojedinih država, čak i velikim supermarketima i pomaže kupcima da koriste kvalitetno i bezbedno gorivo. Nik Kloster je naglasio da im je u Holandiji bio cilj unapredjenje životne sredine i smanjenje ugljen dioksida, a u Belgiji i Rumuniji sistem praćenja kvaliteta goriva trebalo je da otkrije pokušaje prevare na javnim i privatnim benzinskim stanicama. On je rekao da je u Belgiji još 1996. godine osnovan specijalni fond za analizu naftnih proizvoda i da se godišnje uzima na analizu oko 10 000 uzoraka. U Holandiji i Rumuniji uzorci se u mnogo manjem broju uzimaju tokom letnje i zimske sezone, analiziraju se u nezavisnim laboratorijama, a sistem kažnjavanja za nesavesne prodavce propisuje se direktnim novčanim sankcijama, dok se u Rumuniji čak i javno objavljuje spisak onih pumpi na kojima je pronadjeno gorivo lošeg kvaliteta.Robert Martin iz multinacionalne kompanije „John Hoog“, koja proizvodi čiste boje i markere za velike potrošače u 70 svetskih zemalja, detaljno je objasnio kako funkcioniše sistem Evromarkera. To je nevidljivo hemijsko jedinjenje koje se koristi za identifikaciju goriva koje se ne koristi u saobraćaju, a cilj je da se spreči izbegavanje plaćanja poreza. Drugim rečima, Evromarker koji je ustanovljen pre jedanaest godina, služi da se utvrdi da li je neki špediter u rezervoar svog kamiona sipao, na primer, lož ulje umesto evrodizela i na taj način pokušao da izbegne plaćanje akciza i drugih poreza koje ubire država.

Snežana Ristić i Zoran Filipović iz Ministarstva infrastrukture i energetike govorili su o statusu projekta „Sistem za monitoring kvaliteta goriva“ i o studiji slučaja u vezi sa markiranjem goriva u Srbiji. Zoran Filipović, pomoćnik ministra infrastrukture i energetike, podvukao je da je u Srbiji kvalitet goriva u saglasnosti sa Pravilnikom o tehničkim zahtevima za naftna goriva, a do kraja 2012. godine očekuje se završetak modernizacije rafinerija Naftne industrije Srbije, čime će i kvalitet goriva u našoj zemlji bit podignut na evropski nivo. Vlada Srbije prihvatila je projekat o identifikaciji i verifikaciji autentičnosti goriva, formirana je i radna grupa koja bi trebalo da pripremi predlog zakonskog akta u vezi sa uvodjenjem sistema markiranja goriva na teritoriji Srbije, a čine je predstavnici ministarstava trgovine, finansija i energetike. „Očekujemo da do kraja ove godine, a kao jedan od prioriteta u narednoj Vladi bude uredjenje sistema markiranja goriva u Srbiji“, rekao je Zoran Filipović.

Prezentacije sa ovog stručnog skupa možete pogledati ovde: